برنامه‌ی چربی قهوه‌ای می‌تواند یک گزینه‌ی درمانی جدید برای چاقی و دیابت نوع 2 باشد

 7 دسامبر 2016- محققان آمریکایی معتقدند برنامه‌ای که توانایی تبدیل چربی سفید را به چربی قهوه‌ای داشته باشد، می‌تواند به محور درمانهای جدید برای چاقی و دیابت نوع 2 تبدیل گردد.

"browning program"توسط دانشمندان دانشکده‌ی پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا کشف شده است، دانشمندان دریافتند مکانیسمی که سبب تبدیل سلولهای چربی سفید به سلولهای چربی قهوه‌ای می شود، از فرد در برابر چاقی و ابتلا به دیابت نوع 2 محافظت می‌کند.

پرفسور Aranyمی‌گوید: قابل تصور است که اگر بتوان این مسیر را با دارو هدف قرار داد و سلولهای چربی سفید را به سلولهای چربی قهوه‌ای تبدیل نمود در نتیجه می توان چاقی را درمان کرد.

 نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله‌ی Genes and Developmentمنتشر شد. محققان کشف کردند که قهو‌ه‌ای شدن سلولهای چربی سفید بطور معمول توسط یک سری از پروتئین‌ها سرکوب می‌شود، اما هنگامیکه پروتئینی بنام FLCNدر سلولهای چربی سفید حذف ‌شود، مجموعه‌ای از ژنهای مورد نیاز برای برنامه‌ی قهوه‌ای شدن چربیها فعال می‌شوند.

 محققان مشاهده نمودند که با حذف پروتئین FLCN، سلولهای چربی سفید به وضوح قهوه‌ای می‌شوند علاوه بر این ساختارهای سلولی آنها برای جا گرفتن تعداد بیشتری از میتوکندری‌ها در سلول دچار تغییر می‌گردند، میتوکندریها ساختارهای کوچکی هستند که واکنش‌های اکسیداسیونی که در آنها اتفاق می‌افتد منجر به تبدیل انرژی شیمیایی(موجود در مولکولها) به انرژی گرمایی در چربی قهوه‌ای می‌شود.

 پرفسور Aranyو همکارانش معتقدند که آنها می‌توانند این اثر قهو‌ه‌ای شدن را با استفاده از دارویی که  فعالیت مولکولی بنام PGC-1βرا تقویت می‌کند، ایجاد نمایند.

پرفسور Aranyمی‌گوید:  در اصل دارویی که فعالیت PGC-1βیا برخی از ژنهای هدف آنرا تقویت کند، می‌تواند به عنوان یک فعال کننده‌ی برنامه‌ی قهوه‌ای شدن چربی‌ها بکار گرفته شود و از فرد در برابر چاقی محافظت نموده و یا چاقی را درمان کند و بدین ترتیب از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری نماید.

 در اوایل سال جاری محققان دانشگاه تنسی در یک مطالعه جداگانه کشف کردند که یک ماده‌ی شیمیایی بنام Beta-LGND2می‌تواند از طریق تبدیل چربیهای سفید به چربی قهوه‌ای موجب کاهش چاقی و بیماریهای متابولیک در موش‌ها شود.

 منبع و سایت خبر:

Genes & Development, 2016; DOI: 10.1101/gad.287953.116

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/brown-fat-programme-could-signal-new-treatment-options-in-obesity-and-type-2-diabetes-96570119.html